HKU Studentportal
HKU Studentportal
  • Volg ons op facebook
  • Volg ons op twitter

FLUX staat voor voortdurende verandering. Fluxlezingen zijn een doorlopende lezingenreeks voor studenten HKU Games en Interactie en HKU Muziek en Technologie.

WAAR?

Auditorium, lokaal 2.03

HKU IBB-laan

Fluxlezingen zijn toegankelijk voor alle medewerkers en studenten van locatie IBB-Laan. Overige geinteresseerden zijn ook van harte welkom.

Fluxontwerp door: Thomas Groot Zwaaftink - Alumnus Game Art


Een game ontwikkelen kun je goed, maar wie zet jouw game succesvol in de markt?

Fluxlezing door Max Vel Tromp van GBconnections


In de afgelopen twee jaar werd de markt overspoeld door nieuwe Indie-games. Mede hierdoor wordt het moeilijker om jouw game bij de consument bekend te maken. Op dit punt spelen uitgeverijen een cruciale rol. Een uitgeverij heeft namelijk specifieke kennis, ervaring en netwerken om games, zelfs voordat ze uitkomen, in de markt te positioneren. Maar een uitgever investeert niet zomaar in een game. Met zoveel keuzes aan nieuwe Indie-games, is het belangrijk dat jij weet hoe je het beste jouw game aan een uitgeverij kan presenteren.

In deze lezing spreken we de over zakelijke valkuilen die je als Indie-ontwikkelaar moet vermijden. We spreken over de randvoorwaarden, waaraan jouw ontwikkelteam moet voldoen, om het vertrouwen van uitgeverijen te winnen. Tot slot spreken wij over hoe je door het opbouwen van een netwerk, een uitgeverij effectief kunt bereiken.



Donderdag 4 mei om 17.00 uur

Taal: Nederlands




Het ontstaan van de gamesindustrie

Fluxlezing door Tim Heupermans, Consultant en Project Manager bij Forward Edu


Als we kijken naar de huidige games dan zien we dat de budgetten hiervoor inmiddels vergelijkbaar zijn met die in de filmindustrie. Veel van de huidige games worden gedragen door design en borduren voort op bestaande franchises. Als reactie hierop is een tegenbeweging ontstaan die wordt gevormd door de welbekende indie games. Wat we eigenlijk zien gebeuren is dat we hiermee teruggaan naar de basis, terug naar hoe het ooit begon. Tim Heuperman neemt jullie mee in de wereld van Pong en Pacman. Het ontstaan van de eerste games en de explosieve ontwikkeling van de gamesindustrie. Aan de hand van de meest dominante platformen uit die tijd kijken we terug naar de jaren '70 en '80 en hoe gaming langzaam maar zeker de hele wereld veroverde.



Dinsdag 29 november om 17:30 uur

Taal: Nederlands

Van concept tot Kickstarter: de succesvolle reis van Code Orange Games

Fluxlezing door Mattijs Pels & Arjan Haakmat


Een jaar geleden hebben wij ons eigen bedrijf opgericht genaamd Code Orange Games. En een jaar later dankzij een succesvolle Kickstarter campagne is de productie van onze eerste game Collision in volle gang. Graag willen wij jullie een kijkje geven in de keuken van Code Orange Games. Hoe is de game Collision tot stand gekomen? Hoe werkt Kickstarter? Wat hebben wij er aan gedaan om de Kickstarter succesvol te laten verlopen?


Dinsdag 15 november om 17.00 uur

Taal: Nederlands

Make the makers - 22 juni

Door Jan Willem Campmans, creative director & founder van het LiGHT-UP collective


Transdisciplinair, 21ste century skills, cultureel ondernemen, maakprocessen, de creatieve sector; het zijn zomaar een paar buzzwords die al een tijdje rondzingen in kunstwereld. Wat heb je eraan? Hoe zet je het naar je hand? Hoe scheid je het kaf van het koren?


Tijdens deze fluxlezing geeft beeldend kunstenaar Jan Willem Campmans zijn eigen(wijze) visie op een aantal van deze onderwerpen en neemt je mee in de wondere wereld van het creatieve ondernemerschap. Een praktisch inzicht in het creatieve maakproces waarbij zijn rol in het LiGHT-UP collectief uitgebreid aan bod komt aan de hand van een door HKU-studenten gemaakte installatie.

Woensdag 22 juni 2016 om 17:00 uur

Taal: Nederlands


Conceptontwikkeling en Digital Design - 28 juni

Door Alain Dujardin (creatief directeur Greenberry en jurylid HKU Awards)

Wat maakt die ene app, game of site succesvol, en de andere niet? Hoe ontwerp je een digitale ervaring die er niet alleen waanzinnig uitziet, maar ook nog eens werkt? Met de razendsnelle opkomst van nieuwe technologie is Digital Design en conceptontwikkeling een vakgebied dat continu verandert. Een goed idee hebben is slechts het vertrekpunt. Maar wat is er nodig om een goed idee werkelijkheid te maken? Alain Dujardin gaat in zijn lezing in op hoe je succesvolle digitale concepten ontwikkelt.



Dinsdag 28 juni 2016 om 17:00 uur

Taal: Nederlands

Het maken en mislukken van The Flock en Vogelsap - 2 juni

Door Peter Dijkstra (voormalig teamlid Vogelsap)

Het maken van een commerciele multiplayer game is geen kleine opgave voor een groep studenten die zoiets nog nooit ondernomen hebben. Het is niet alleen ontzettend ingewikkeld, het kost ook veel tijd en energie. Vogelsap had hier geen boodschap aan en heeft het toch gedaan. Echter niet met het gewenste resultaat. Naast dat de game broken was, waren er meer factoren.

In deze lezing vertelt Peter Dijkstra wat er allemaal bij de ontwikkeling van dit product en bij het draaien van het bedrijf kwam kijken.

Donderdag 2 juni 2016 om 17:00 uur

Taal: Nederlands